Friday 30 December 2011

Cordyceps Sinensis

Cordyceps Sinensis (Berk.) Sacc. (For English version  - Click Here)
Cordyceps yang sahih  diantara 680 Spesies-spesies yang didokumentasi  ! !
(Rujuk dibawah untuk perbandingan Cordycep Sinensis Bioalpha dengan jenama lain ).
Apa itu Cordyceps?
Cordyceps sinensis juga telah dikenali sebagai tonik yang paling kuat dan berharga untuk beberapa abad dalam perubatan Cina. Ia juga dikenali sebagai " cacing rumput musim panas sejuk".
Terdapat lebih dari 680 spesis Cordyceps didokumentasikan di dunia, tetapi nilai-nilai perubatan spesies yang paling kuat dan paling tinggi adalah Cordyceps sinensis.

Cordyceps Sinensis menarik perhatian dunia apabila atlet wanita Cina mengejutkan dunia dengan memecahkan 9 rekod dunia dalam  trek olahraga pada tahun 1993. Jurulatih mereka mengaitkan prestasi ajaib ini melalui latihan dan minuman tonik - Cordyceps Sinensis!
Cordyceps sinensis juga dikenali sebagai beluncas kulat, adalah salah satu daripada pelbagai spesis kulat parasit yang berasal dari China Timur Utara. Ia telah digunakan dalam perubatan Cina tradisional dalam merawat keadaan perubatan seperti sirosis hati.Penghidap penyakit yang berkaitan dengan hati kini ditawarkan perubatan alternatif untuk meningkatkan dan membaiki hati yang rosak.
Tugas hati adalah untuk membenarkan rawatan kepada pelbagai makanan yang telah diambil dan dipungut oleh sistem badan. Ciri-ciri yang paling penting adalah pembersihan dalaman dan detoksifikasi bahan-bahan toksik yang berkumpul dalam badan disebabkan oleh alkohol, merokok, makan makanan berlemak, tekanan dan tabiat yang tidak sihat. 


Terdapat banyak penyakit yang boleh menjejaskan kesihatan am kita, jika anda tidak memberi perhatian kepada diet dan gaya hidup anda. Seseorang itu boleh mempunyai penyakit hati seperti hepatitis, sirosis, dan penyakit lain yang berisiko jika dibiarkan. Jika hati tidak berada dalam keadaan sihat, seluruh kesihatan badan boleh dijejas.
Kajian yang dijalankan ke atas pesakit yang mengidap hepatitis menunjukkan bahawa mereka mempamerkan peningkatan besar dalam kesihatan terutamanya di hati selepas mengambil cordiceps. Kajian yang sama menunjukkan bahawa cordyceps juga mencetuskan kesan menterbalikkan cystic hati. Juga sebagai satu antioksidan, cordyceps kemudian menyediakan satu alternatif yang sesuai untuk makanan tambahan kesihatan hati.

Keajaiban Cordyceps Sinensis
Menderita dari kemandulan? Sudahkah anda berputus asa atau hilang harapan ? 
Ketidaksuburan ditakrifkan sebagai ketidakupayaan pasangan untuk mengandung kanak-kanak selepas lebih daripada 12 bulan hubungan seks tanpa perlindungan. Ia memberi kesan kepada lebih 5,000,000 pasangan di Amerika dan banyak lagi di seluruh dunia. Kerana ada yang jarang mendapat rawatan, hanya kira-kira sepuluh peratus mendapatkan bantuan profesional daripada pakar. Dengan Cordyceps, yang merupakan cendawan perubatan, datanglah harapan untuk yang dah putus asa.

Bagaimana Cordyceps meningkatkan Kesuburan


Kesihatan hati
Perubatan tradisional Cina menggalakkan keupayaan kulat untuk memulihkan fungsi hati. Ini membantu dalam mengurangkan keradangan hati yang disebabkan oleh virus hepatitis B. Dengan revitalisasi hati datanglah keupayaan hati untuk mengbuang  toksin dalam badan, sekali gus meningkatkan kesihatan badan keseluruhan.

Kesihatan Reproduktif
Cordyceps Sinensis bantu dalam pengeluaran hormon pertumbuhan. Ini membawa kepada peningkatan dalam kualiti sperma dan telur manusia.

Pengurangan tekanan
Cordyceps juga membantu meningkatkan sistem pernafasan dengan memudahkan pengangkutan oksigen dan nutrien ke bahagian badan yang lain. Ini menghapuskan gejala keletihan, tekanan dan kemurungan.

Libido
Cordyceps meningkatkan pengeluaran testosteron dan hormon yang dikaitkan dengan fungsi yang berkiatan dengan  seks dan meningkatkan keinginan seks dalam kedua-dua lelaki dan wanita.

Kolesterol
Cordyceps sinensis terkenal untuk memperbaiki pengaliran darah dengan mengurangkan tahap kolesterol tidak baik dalam darah. Pengaliran darah yang sihat di seluruh badan terutamanya organ-organ seksual bermakna prestasi seksual yang lebih baik dan tahan lama. Dengan aliran darah yang sihat, risiko serangan jantung dan strok semakin berkurangan.

6 Fungsi Kesihatan Utama Cordyceps sinensis
1.Melindungi kesihatan hati dan bertindak sebagai pembantu rawatan hepatitis
2. Mengawal selia sistem pernafasan, mencegah bronkitis, selesema, asma
3. Menggalakkan kesihatan kardiovaskular
4. Antioksidan dan kesan anti-penuaan
5. Meningkatkan imuniti (meningkatkan macrophage dan aktiviti sel pembunuh semula jadi)
6. Meningkatkan kesan-kesan anti-keletihan dan tenaga


No comments:

Post a Comment